Blog Layout

7 augustus 2022

Wat is de beste laadkabel voor de Jaguar I-Pace?

Terwijl de nieuw-verkopen van de Jaguar I-Pace als een kaartenhuis in elkaar zijn gestort is de elektrische Jaaagg best een interessante overweging als occasion. Het is immers een SUV met aflopende daklijn én een elektrische aandrijflijn. Twee dingen die razend populair zijn in Nederland. Toch is er een addertje onder het gras. Althans, voor sommigen is het een Anaconda voor anderen slechts een bijkomstigheid. Dit alles heeft te maken met de verschillende laadtijden van de Jaguar I-Pace en het gebruik van de juiste laadkabel. Om je op weg te helpen zochten we uit welke laadkabel je nodig hebt om de Jaguar I-Pace zo snel mogelijk weer op te laden.

Laadkabel voor de Jaguar I-Pace

Direct na de introductie in 2018 regende het klachten over de Jaguar I-Pace. Niet zozeer omdat het een slechte auto was. Integendeel, de Jaguar I-Pace is een uitstekende en comfortabele EV. Jaguar sloeg echter de plank mis door de I-Pace in de beginjaren uit te rusten met een 1-fase boordlader. Hierdoor leek er geen einde te komen aan de laadsessie en stonden eigenaren soms na een nacht lang laden alsnog met een half lege accu. Het gebruik van de juiste laadkabel kan het verschil maken tussen een eindeloze laadsessie en maximaal opladen. Daarbij maakt ook het bouwjaar een wezenlijk verschil. De eerste exemplaren van de Jaguar I-Pace verschenen in juni 2018 op de Nederlandse wegen. De eerste variant werd geleverd tot juli 2020. De Jaguar I-Pace van deze bouwjaren werd uitgerust met een kleine boordlader. Deze 1-fase boordlader had een laadvermogen van slechts 7,4 kW. Wat in het meest gunstige geval resulteerde in een laadtijd van bijna 14 uur. 


Aan een reguliere AC-laadpaal kon daarom met een maximaal vermogen van 7,4 kW geladen worden. De Jaguar I-Pace is voorzien van een Type 2 aansluiting, zoals tegenwoordig bij de meeste elektrische auto's gebruikelijk is. Om de, toch wel erg lange, laadtijd te halen dient gebruik gemaakt te worden van een Type 2 naar Type 2 laadkabel. Om precies te zijn een 7,4 kW (1x32A) Type 2 naar Type 2 laadkabel.

Sneller opladen met de Jaguar I-Pace

Vanaf juli 2020 verscheen de gefacelifte I-Pace op de markt. De grootste en meest welkome verandering was de aanwezigheid van een 3-fase boordlader. Het opladen ging hierdoor een stuk sneller met korte laadtijden als gevolg. De elektrische Jaguar I-Pace van juli 2020 en later gebruikt daarom een laadkabel wat een hoger laadvermogen aankan. Dit betreft de 11 kW (3x16A) Type 2 naar Type 2 laadkabel. Alle uitvoeringen en benodigde laadkabels kun je vinden in de onderstaande tabel.

Versie Periode Laadvermogen Laadtijd Laadkabel
Jaguar I-Pace Juni 2018 t/m juli 2020 7,4 kW (1-fase, 32A) 13u30m 7,4 kW (1x32A) Type 2 - Type 2
Jaguar I-Pace Juli 2020 tot heden 11 kW (3-fase, 16A) 9u15m 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2

Mijn Jaguar I-Pace laadt niet snel genoeg, wat is het probleem?

De langzame laadtijd kan voor velen de drempel zijn. Sommige gebruikers ervaren zelfs laadtijden die langer zijn dan 14 uur. Dit kan verschillende oorzaken hebben. In de meeste gevallen heeft een huishouden in Nederland een 3-fase netaansluiting in de meterkast en is de laadpaal eveneens een 3-fase station. De Jaguar van bouwjaar 2018 tot juli 2020 heeft hier feitelijk niks aan. Zelfs het laadvermogen van 7,4 kW kan niet worden gehaald door de beperkingen op de verschillende fases. Hierdoor kan de laadtijd verder oplopen tot wel 27 uur. Dit kan verholpen worden door het verhogen van de aansluiting (waarbij een fase minimaal 32A beschikbaar heeft voor het opladen) of door gebruik te maken van openbare laadpalen met een laadvermogen van 22 kW.


Een andere oorzaak is het gebruik van de verkeerde laadkabel. Door een laadkabel te gebruiken die niet overeenkomt met het maximale laadvermogen van de auto kan de laadtijd ook flink oplopen. De oplossing is dus het gebruiken van de juiste laadkabel met het juiste laadvermogen. Ook externe factoren zoals het weer en de buitentemperatuur kunnen invloed hebben op de laadtijd. Kijk bij de aanschaf van een thuislader ook naar het gewenste laadvermogen. Een laadkabel met 22 kW (3x32A) volstaat voor alle versies en alle bouwjaren van de Jaguar I-Pace maar is vaak duurder. 


Meer lezen? Wat is het verschil tussen een Type 1 laadkabel en Type 2 laadkabel?


Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen
Share by: