Het goede nieuws komt van KIA met de uitrol van de KIA EV9. Het is een alternatief voor het premiumsegment en dat is een goede ontwikkeling. De grote SUV is namelijk een serieuze concurrent voor Mercedes, Audi, BMW en de
Tesla Model X, maar ook voor het
Chinese BYD. Goed nieuws voor de consument, want er wordt meer keus geboden bij min of meer dezelfde kwaliteit en een aantrekkelijkere prijs. En voor die aantrekkelijke prijs heb je een stoere SUV die ook nog eens bloedsnel kan laden. De Koreaanse autofabrikant brengt de KIA EV9 uit in twee uitvoeringen, de EV9 Single Motor en de EV9 GT-Line Dual Motor.
Het concept van de EV9 was alom bekend. En de productieversie verschilt niet eens zo veel van het concept. Wat dat betreft geen verrassingen dus. We zien een strak en hoekig model met smalle koplampen en ruimte voor zeven personen. De grote SUV is ontworpen volgens de nieuwe designtaal van het merk en maakt gebruik van het Electric Global Modular Platform (E-GMP). Met zijn lange wielbasis en de volledig vlakke EV-architectuur biedt de 5 meter lange SUV veel ruimte op alle drie de zitrijen. Niet alleen de inzittenden worden extra beschermd, ook de batterij geniet extra beveiliging dankzij de nieuwe verstevigde verbindingsstructuur aan de zijkanten van het voertuig. De KIA EV9 is voorzien van bi-directionele laadtechnologie. Daarmee beschikt het over een groot aantal laadmogelijkheden zoals Vehicle-to-Load (V2L) en Vehicle-to-Grid (V2G).
Sinds mei dit jaar weten we meer van deze metalen ros. De Single Motor van 204 pk heeft achterwielaandrijving. Echt supersnel is ie niet. Het duurt meer dan 9 seconden om op 100 km/uur te komen. De topsnelheid zit op 185 km/uur. Door de snelle 800V-oplaadtechniek wordt er in een kwartier tot 240 kilometer bijgeladen. De actieradius ligt rond de 540 kilometer. De Dual Motor heeft twee elektromotoren en vierwielaandrijving. Beide elektromotoren leveren een gezamenlijk vermogen van 384 pk. Het bereik wordt door al deze power wel wat minder en ligt rond de 450 km. Dit is dus 90 kilometer minder ver dan de actieradius van de Single Motor. Een laadsessie van 15 minuten voor de AWD-versie levert een elektrisch rijbereik tot 219 km. Beide uitvoeringen hebben een accu met een capaciteit van net geen 100 kWh. Oh ja, zit je met zijn vieren achterin dan kan er worden geklaverjast. De middelste rij maakt dit mogelijk door middel van de draaibare stoelen.
En dan de prijzen. In eerste instantie was er alleen de op de achterwielen aangedreven Launch Edition en de vierwielaandrijving Launch Edition GT-line die voor € 70.395 resp € 77.795 verkrijgbaar waren. Sinds begin oktober 2023 is er de versie Air bijgekomen. De nieuwkomer is min of meer gelijk aan de RWD Launch Edition maar wel € 4.000 goedkoper. De prijzen liegen er niet om. Maar daarmee heb je wel een fraaie elektrische SUV waar veel in de prijs is inbegrepen die bij vergelijkbare modellen vaak optioneel zijn (en er voor moet bijbetalen).