Blog Layout

9 november 2023

Laadkabel Type 1 en Type 2 | welke past het best in mijn situatie?

Elektrische en Plug-In Hybride auto's hebben een oplaadkabel nodig om te kunnen laden. Laadkabels zijn er in twee verschillende types, een laadkabel van het Type 1 en Type 2. Wat is het verschil tussen de beide laadkabels? En welke laadkabel heb ik nodig voor mijn elektrische auto? Tijdens de ontwikkeling van de eerste elektrische auto's bestond er nog geen standaard voor het opladen van de accu. Iedere autofabrikant hanteerde een ander systeem om de batterij te kunnen opladen. Al vrij snel zag men in dat het hanteren van veel verschillende laadkabeltypes en laadpoorten op de auto niet handig was. Vooral de Europese Unie zag dit belang. Er moest een universele stekkertype komen dat de basis was voor iedere elektrische auto. Zodoende ontstonden er twee standaarden: de Type 1 stekker en de Type 2 stekker.

Laadkabel Type 1 en Type 2 | waarom zijn er verschillende laadkabels?

De verschillen tussen de laadkabels hebben alles te maken met de laadpoort van de auto. De auto-zijde kan namelijk een Type 1 laadpoort hebben of een laadpoort van het Type 2. Op een type 1 laadpoort past een andere type laadkabel dan op een laadpoort van het type 2. Naast de autozijde is er ook de laadpaalzijde. De aansluiting aan laadpaalzijde is altijd van het type 2. Feitelijk staan de signaalpennen (of plugs) aan de laapaal-zijde naar buiten gericht. Dit zijn er in totaal zeven. Bij de laadpoort van de auto is dit precies omgekeerd. Goed om te weten dus dat een oplaadkabel een laadpaalzijde heeft en een autozijde.

Wat is een Type 1 laadkabel?

De eerste standaard voor een universele aansluiting werd de Type 1. De Type 1-stekker noemt men ook wel de Yakazi en is voornamelijk ontwikkeld voor landen zoals China, Japan en Amerika. In deze landen kent men veelal een huisaansluiting van een enkele fase (1-fase) in tegenstelling tot veel Europese landen, zoals Nederland, waar vrijwel ieder huishouden een 3-fasen meterkast heeft. Een Type 1 laadkabel is daarom alleen geschikt voor 1-fase opladen. Dit kan zijn met 16A of 32A. Hoeveel Ampère de auto kan ontvangen verschilt per merk en model. Meestal is betreft het een vaste laadkabel aan huis (wandbox of laadpaal), ook al kan de laadkabel ook los worden aangeschaft. De laadkabel is uitgerust met een ontgrendelingsmechanisme door middel van een knop. Tijdens het opladen klikt de stekker zich vast in de auto. Zelfs wanneer het laadproces is gestopt zal de kabel verankerd blijven totdat de auto zal worden ontgrendeld. Dit helpt diefstal van de laadkabel tegen te gaan. Op het moment dat de stekker in de auto wordt geplugd geeft een microschakelaar een signaal aan de auto zodat het opladen kan starten. Een Type 1 laadkabel is voorzien van twee geleiders, een 0-leider (N) en een fasegeleider (L1). Het laadvermogen is bepaald op 3,7 kW bij 16A of 7,4 kW bij 32A.

Laadpoort KIA EV9 GT line
Kosten van laadpalen vergelijken? Klik hier voor gratis 4 offertes

Wat is een Type 2 laadkabel?

Type 2 laadkabels komen het meeste voor. En dat geldt al helemaal voor Europa. Type 2 wordt ook wel Mennekes genoemd, naar de eerste fabrikant van deze laadkabels. Type 2 is de Europese standaard. Autofabrikanten rusten zowel Plug-In Hybrides als volledig elektrische auto's uit met deze inlaat. Daarnaast maken ook leveranciers van laadstations gebruik van deze standaard voor de outlets of laadpaalzijde van de laadpalen. In tegenstelling tot de Type 1 kan een Type 2 in veel gevallen op zowel 1-fase als 3-fase laden. Fase-3 gaat wel een stuk sneller dan 1-fase en zorgt tegelijk voor een betere stroomverdeling. Een Type 2 laadkabel heeft twee geleiders voor 1-fase voertuigen of vier geleiders voor 3-fasen voertuigen. Bij een Type 2 laadkabel met 4 geleiders bestaan deze uit een nul-leider (N), een drie fasegeleiders (L1, L2 en L3). Wanneer de auto alleen op 1-fase kan laden zijn de fasegeleiders L2 en L3 verzegeld. 


In de onderstaande tabel staan de verschillende laadmogelijkheden van een Type 2 laadkabel weergegeven:

Ampère Kilowat Fase
a 16 3,7 kW 1-fase
b 32 7,4 kW 1-fase
c 16 11 kW 3-fasen
d 32 22 kW 3-fasen

De verschillen tussen de Type 1 en Type 2 laadkabel naast elkaar

Bij de onderstaande afbeeldingen is het verschil tussen de Type 1 en Type 2 laadkabel goed zichtbaar. Merken als Toyota en Mitsubishi gebruiken vaak een Type 1 aansluiting waar Europese merken als Volkswagen, Mercedes en Renault een Type 2 aansluiting gebruiken.

Kan ik een Type 1 laadkabel gebruiken bij een Type 2 auto? (en andersom)

Een type 2 stekker past niet op de laadpoort aan autozijde van het type 1. De ingang van de laadpaal is wel altijd hetzelfde. Tegenwoordig zijn er volop mogelijkheden met adapters en verloopstekkers om een type 2 stekker op type 1 laadpoort aan te sluiten. Een Mennekes laadkabel bijvoorbeeld (type 2) kan in een adapter geplugd worden en daarna ingeplugd worden op de laadpoort van de auto met type 1. Informeer goed naar het maximale laadvermogen van de auto. Wanneer je een laadkabel gebruikt met een beperkt laadvermogen terwijl de auto meer laadvermogen heeft, zal het laadproces vertragen. De merkdealer of leveranciers van laadkabels kunnen je helpen bij het vinden van de juiste laadkabel.



Deel het artikel

Een blauwe Cupra Tavascan rijdt over een weg op ruw terrein
door Mindert Westra 21 maart 2025
Cupra komt met een tweede elektrische auto Tavascan. Het nieuwe model betekent tevens een designlijn voor het merk.
Een geeloranje  Zeekr 7X staat op een ijzige ondergrond met besneeuwde bergen op de achtergrond
door Mindert Westra 27 februari 2025
In korte tijd komt Zeekr met zijn derde model op de West-Europese markt. Wat heeft de elektrische SUV ons te bieden?
Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Lees meer artikelen
Share by: