Blog Layout

11 juni 2022

Lightyear 0 gaat eindelijk in productie!

Na ruim 3 jaar geduld is de auto van de Nederlandse trots dan eindelijk daar. De Lightyear One is omgedoopt naar Lightyear 0 en gaat eindelijk in productie. In de basis lijken de verschillen met de in 2019 gepresenteerde conceptauto minimaal. De auto is nog altijd zo'n 5 meter lang en volgehangen met zonnepanelen. De range belooft meer dan 700 km te zijn. Toch zal de oplettende lezer de nodige verschillen kunnen herkennen.

Lightyear 0 met geïntegreerd zonnepanelendak

Om als zakelijke rijder en ondernemer in Nederland te profiteren van de MIA/Vamil regeling dient de elektrische auto in kwestie te zijn uitgerust met geïntegreerde zonnepanelen. Dat zijn er helaas nog niet zoveel. We kennen onder andere de Hyundai Ioniq 5 en de Toyota bZ4X. Nu kan ook Lightyear zich aan dit rijtje toevoegen. De Lightyear 0 is uitgerust met de nodige zonnepanelen. Volgens het Nederlandse merk moeten deze zonnepanelen goed zijn voor 70 kilometer extra range per dag. Sterker nog, Lightyear vermeld trots dat je het in de zomermaanden prima af kan zonder de auto op te laden. De zonnestroom volstaat. Dat geldt overigens niet alleen voor de landen met overwegend veel zon maar ook in Nederland moet zomers twee maanden elektrisch rijden zonder op te laden mogelijk zijn. 

Actieradius Lightyear 0

Deze harde claims maak je als autofabrikant uiteraard niet zomaar. En natuurlijk is 70 kilometer niet voldoende voor een ritje naar Frankrijk. Daarom is de Lightyear 0 ook uitgerust met een accupakket. Van 60 kWh om precies te zijn. Hiermee moet een range van 625 kilometer WLTP mogelijk zijn. En ja, daar komt de zonnestroom nog bovenop. Een accupakket van 60 kWh is naar huidige maatstaven niet bijzonder groot. Toch weet de auto een flinke range te halen. Dat is mede te danken aan de ontzettend lage Cw-waarde van slechts 0,19. Daarmee pakt Lightyear tevens het record af van Mercedes, die eerder claimden dat de Mercedes EQS met een Cw-waarde van 0,20 de auto met de laagste Cw-waarde ter wereld was. Dankzij de compacte accu is het gewicht ook uiterst positief. De auto weegt slechts 1.575 kg. Da is ruim 1.000 kg minder dan de eerder genoemde Mercedes EQS.

De Lightyear 0 is niet goedkoop

Lightyear lijkt van de gelegenheid gebruik te maken door de auto direct te voorzien van een facelift. Niet alleen krijgt de auto een nieuwe naam maar ook een nieuwe voor- en achterbumper, nieuwe koplampen en nieuwe achterlichten. Ook zijn er nu deurgrepen en zijn de cameraspiegels lager geplaatst. Dit alles heeft z'n prijs. In het verre verleden sprak Lightyear nog over een prijs van ongeveer 120.000 euro. In de praktijk lijkt de auto nog een heel stuk duurder te zijn. De Lightyear 0 kost namelijk minimaal 250.000 euro (!). Voor dat geld ontvang je 1 van de 946 exemplaren die gebouwd gaan worden. Vervolgens streeft het merk naar een goedkopere instapper. Deze komt waarschijnlijk in 2024 op de markt.

Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen
Share by: