In november werd de Lightyear 0 nog in productie genomen. Er zijn slechts enkele tientallen besteld en nog maar 10 exemplaren geproduceerd. De productie is uitbesteed aan het Finse bedrijf Valmet Automotive. Maar het begin van deze week werd de productie al stilgelegd. Belangrijkste oorzaak is de absurd hoge prijs voor de Lightyear 0. Optionele kopers lieten het af weten omdat het voertuig € 250.000 moest kosten. Onbetaalbaar dus. Je moet een early adapter zijn met een dikke portemonnee en een enorme vooruitstrevende drive op gebied van duurzaamheid wil je een dergelijke auto aanschaffen.
Voor een dergelijke auto als de Lightyear moet natuurlijk fors geïnvesteerd worden. Een hard gelag als dan blijkt dat er geen vraag is voor een elektrische auto met zo'n hoge prijs. Zakelijk gezien moet de stekker er dan uit. Door de surseance komen honderden mensen op straat te staan.
Alle hoop is nu gevestigd op de Lightyear 2. Omdat de surseance alleen betrekking heeft op één bedrijfsonderdeel kan de holding wellicht de dans ontspringen. Als het van investeerders en de belastingdienst groen licht krijgt om door te gaan, liggen hier de kansen. Lightyear heeft al uitgesproken dat de Lightyear 2 rond de € 40.000 gaat kosten. Daarmee bedien je een heel andere doelgroep die vele male groter is.
Ook hier zijn er wel de risico’s. We zijn twee jaar verder als de eerste Lightyear 2 van de band rolt. Een periode waarin de pionier van de zonneauto nog van alles kan overkomen. Uiteraard hopen wij dat Lightyear toch succesvol zal gaan worden. Ten slotte is de Lightyear een technologisch hoogstandje van Nederlandse bodem, waarmee belangrijke stappen worden gezet naar een duurzamere omgeving.