30 september 2022

Stellantis komt met concept Citroën Oli

De Citroën Oli [spreek uit 'all ii' oftewel een verwijzing naar 'all electric'] is een vervolg op de Ami. De Oli is een interessant nieuw mobility-concept gericht op vernieuwing en veel out-of-the-box denken. Bestaande concepten gaan terzijde, nieuwe technieken worden ingezet om de duurzaamheidsuitdagingen van morgen aan te gaan. En aan alles is te zien dat de ontwerper de impact op het milieu tot een minimum wil beperken. Het is duidelijk dat Stellantis, moederbedrijf van Citroën, met verfrissende ideeën en concepten nieuwe paden in duurzaamheid wil betreden. De wagen is gericht op eenvoud. Ook blijft het gewicht beperkt. De auto bestaat veel uit gerecyclede en recyclebare materialen en moet betaalbaar zijn om een breed publiek te kunnen bedienen.

Een witte Citroën Oli rijdt door over een kruispunt met zebrapaden

Oli heeft V2X

De stekkerauto heeft slimme V2X-mogelijkheden. Het interieur oogt innovatief. De fraaie stoelen zijn voorzien van een comfortabele rugleuning. Ook de binnenkant bestaat weer uit veel recyclebare materialen en wederom wordt er sterk gelet wordt op het gewicht. De voorruit staat rechtop. Hiermee valt er minder licht binnen waardoor de airco minder hard hoeft te draaien. Of het echt zo werkt is maar de vraag want het gaat ten koste van de aerodynamica zou je zeggen. De zijramen zijn gebogen en wijken daarmee ook weer duidelijk af van de norm. De snelheid blijft begrensd op 110 km/uur want er moet een zo groot mogelijk bereik zijn (400 km) met een niet al te zwaar accupakket van 40 kWh. Het opladen van 20% tot 80% gaat ongeveer 23 minuten duren.

Is de Citroën Oli een nieuwe revolutie?

Smaken verschillen. En dat past er wel bij als je onderscheidend wilt zijn. En dat doet deze Oli zeker. Hoe langer je naar de wagen kijkt hoe meer afwijkingen je ziet. Dit nieuwe concept wordt gebracht als zijnde revolutionair. En dat is het. De verwachting is dat met de oli-ideeën, ontwerpdetails en interieurverbeteringen nieuwe trends gezet worden en terug te zien zijn in toekomstige productiemodellen. De voorkant ziet er uit als de achterkant met laadbak. Je moet er van houden. Velen zullen deze look erg kunnen waarderen. Gewaagd is ook de nieuwe huisstijl en zeker het nieuwe logo. Dit moet kracht en vernieuwing uitstralen en dat doet het ook. Het logo bevindt zich midden aan de voorkant en fungeert tevens als de klep waar de laadkabel in gaat. Het gewaagde van het logo zit hem in de link naar het verleden. De kenner zal het patroon van het prachtige logo uit het verleden naar de legendarische 2CV herkennen.


De batterij van een witte Tesla wordt aan een laadpaal opgeladen bij een laadstation van Tesla
door Mindert Westra 11 december 2025
Brengt DC-laden van de batterij schade toe aan een elektrische auto? Welke maatregelen kan ik nemen om slijtage aan de batterij tegen te gaan?
De rechterhelft van een elektrische Polestar 3 SUV staat model met een witte achtergrond
door Mindert Westra 1 december 2025
De Polestar 3 rijdt sinds 2024 bij ons rond. Toch zal er in 2026 alweer een upgrade volgen. Het toch al complete model krijgt enkele flinke verbeteringen.
Een Elektrische auto rijdt door de sneeuw
door Mindert Westra 26 november 2025
De combinatie van een elektrische auto en de winterkou is niet optimaal. Maar met een goede voorbereiding en zuinig rijden is het goed te doen. Lees de 10 tips!
een lauwe smart #1 Pulse staat geparkeerd met bergen op de verre achtergrond
20 november 2025
Snel een tijdelijke auto nodig? Shortlease biedt de oplossing. ✔Wat is shortlease ✔Voordelen auto shortlease ✔Voor wie is shortlease geschikt? ✔Hoe regel ik het?
Lees meer artikelen