Blog Layout

30 september 2022

Stellantis komt met concept Citroën Oli

De Citroën Oli [spreek uit 'all ii' oftewel een verwijzing naar 'all electric'] is een vervolg op de Ami. De Oli is een interessant nieuw mobility-concept gericht op vernieuwing en veel out-of-the-box denken. Bestaande concepten gaan terzijde, nieuwe technieken worden ingezet om de duurzaamheidsuitdagingen van morgen aan te gaan. En aan alles is te zien dat de ontwerper de impact op het milieu tot een minimum wil beperken. Het is duidelijk dat Stellantis, moederbedrijf van Citroën, met verfrissende ideeën en concepten nieuwe paden in duurzaamheid wil betreden. De wagen is gericht op eenvoud. Ook blijft het gewicht beperkt. De auto bestaat veel uit gerecyclede en recyclebare materialen en moet betaalbaar zijn om een breed publiek te kunnen bedienen.

Een witte Citroën Oli rijdt door over een kruispunt met zebrapaden

Oli heeft V2X

De stekkerauto heeft slimme V2X-mogelijkheden. Het interieur oogt innovatief. De fraaie stoelen zijn voorzien van een comfortabele rugleuning. Ook de binnenkant bestaat weer uit veel recyclebare materialen en wederom wordt er sterk gelet wordt op het gewicht. De voorruit staat rechtop. Hiermee valt er minder licht binnen waardoor de airco minder hard hoeft te draaien. Of het echt zo werkt is maar de vraag want het gaat ten koste van de aerodynamica zou je zeggen. De zijramen zijn gebogen en wijken daarmee ook weer duidelijk af van de norm. De snelheid blijft begrensd op 110 km/uur want er moet een zo groot mogelijk bereik zijn (400 km) met een niet al te zwaar accupakket van 40 kWh. Het opladen van 20% tot 80% gaat ongeveer 23 minuten duren.

Is de Citroën Oli een nieuwe revolutie?

Smaken verschillen. En dat past er wel bij als je onderscheidend wilt zijn. En dat doet deze Oli zeker. Hoe langer je naar de wagen kijkt hoe meer afwijkingen je ziet. Dit nieuwe concept wordt gebracht als zijnde revolutionair. En dat is het. De verwachting is dat met de oli-ideeën, ontwerpdetails en interieurverbeteringen nieuwe trends gezet worden en terug te zien zijn in toekomstige productiemodellen. De voorkant ziet er uit als de achterkant met laadbak. Je moet er van houden. Velen zullen deze look erg kunnen waarderen. Gewaagd is ook de nieuwe huisstijl en zeker het nieuwe logo. Dit moet kracht en vernieuwing uitstralen en dat doet het ook. Het logo bevindt zich midden aan de voorkant en fungeert tevens als de klep waar de laadkabel in gaat. Het gewaagde van het logo zit hem in de link naar het verleden. De kenner zal het patroon van het prachtige logo uit het verleden naar de legendarische 2CV herkennen.


Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen
Share by: