De laatste jaren is een nieuwe trend op komen zetten. Die van extreem krachtige SUV's. Tuurlijk, vroeger was er de Audi Q7 met V12 maar tegenwoordig is de keuze enorm. Een Bentley Bentayga, Rolls Royce Cullinan, Lamborghini Urus, Audi RS Q8 en ga zo maar door. Zelfs Ferrari komt binnenkort op de proppen met een heuse SUV. Wat nog ontbreekt zijn dergelijke krachtpatsers met een volledig elektrische aandrijflijn. Er is natuurlijk een BMW iX M60 , een Tesla Model X Plaid en een Audi e-tron S maar een echte hyper-SUV zonder uitstoot kennen we nog niet. Tot vandaag. Want Lotus trekt namelijk de doeken van de Lotus Eletre!
In maart dit jaar schreven we al over de komst van de hyper-SUV en dat het de Eletre zou gaan heten. Deze week kwam Lotus Cars dan eindelijk met concretere informatie. En met goed nieuws welteverstaan: de uitrol in Europa gaat beginnen. Van deze SUV komen 3 verschillende uitvoeringen op de markt. De productie van de Eletre is de eerste stap die past binnen de langetermijnstrategie van Lotus om zich op de EV-markt te begeven. Die strategie is dat het zich op een breder publiek gaat richten. Daarbij schudt het de ‘sport’-veren wat van zich af. Hoewel, Lotus kan het ook niet helemaal loslaten en laat duidelijk nog wat sport-DNA in de Eletre zien. Gelukkig maar!
Dat het kleine merk behoorlijk wat in de mars had op het gebied van elektrische auto's bewees de Evija. Een 2000 pk (!) sterke elektrische hypercar. Super gaaf, super duur, super onpraktisch. Daarom betreed Lotus nu het andere uiterste. De Eletre is namelijk een volledig elektrische SUV met eveneens uitmuntende specificaties gecombineerd met dagelijkse inzetbaarheid. Veel van de echte Lotus-genen zullen er niet overgebleven zijn. De ruim twee ton zware SUV is de eerste vierdeurs Lotus. Het uiterlijk heeft wat kenmerken van de Evija maar daar is ook alles mee gezegd. De Hyper-SUV, zoals het sportwagenmerk de auto kroont, heeft naar eigen zeggen de beste aerodynamica van iedere bestaande productie SUV ter wereld.
Dagelijkse inzetbaarheid moet natuurlijk wel betekenen dat het niet alleen een aerodynamische auto betreft maar ook vooruitstrevende specificaties zoals voldoende actieradius en snelle laadtijden. Nou, daar weet het Britse merk wel raad mee. Allereerst de actieradius. Dankzij het accupakket van 100 kWh haalt de Eletre circa 600 kilometer op een volle lading. De Eletre krijgt een vermogen van minimaal 600 pk. Daarmee moet het mogelijk zijn om met de 5,1 meter lange EV binnen 2 tot 3 seconden naar de 100 km/u te lanceren. De topsnelheid ligt op 260 km/u. Met dergelijke vermogens is het lastig om netjes met 100 km/u op de rechterbaan te toeven en de opgegeven actieradius te halen (vraag maar aan de eigenaar van de Lamborghini Aventador op de A28 afgelopen weekend). Gelukkig beseft Lotus dat zelf ook. Om je snel weer op weg te helpen krijg de Eletre daarom de beschikking over vooruitstrevende laadvermogens. Snelladen is mogelijk met 350 kW. Ter vergelijking, de eerder genoemde Tesla Model X Plaid kan met maximaal 250 kW snelladen. En dat is al bovengemiddeld snel. Dit is allemaal mogelijk door de toepassing van 800V techniek. De Lotus moet in 20 minuten tot 400 kilometer actieradius kunnen bijladen. Maar er is meer. Standaard krijgt de Eletre een 22 kW AC-boardlader. Ook dat is opvallend, aangezien veel auto's het moeten doen met maximaal 11 kW en optioneel een 22 kW-lader kunnen bestellen.
Dat Lotus echt werk heeft gemaakt van de nieuwe trots bewijst ook de toegepaste technologie. Voor het stevige bochtenwerk is er slimme luchtvering, achterasbesturing, toque vectoring en een actieve stabilisatorstang. Verder is de SUV volop klaar om zelf door het verkeer te manoeuvreren. Dankzij LIDAR-technologie is Level 2 autonoom rijden mogelijk. Als de wetgeving het toelaat moeten zelfs andere levels haalbaar zijn.
Ook voor het interieur heeft Lotus zijn best gedaan om er iets speciaals van te maken. Het Lotus DNA moest zichtbaar zijn en je het gevoel geven met een sportwagen onderweg te zijn. Allereerst meldt Lotus trots dat de materialen met de hand zijn gemaakt van duurzaam textiel en lichtgewicht materialen. Verder zien we een centraal geplaatst 15,1 inch infotainment scherm dat je weg kunt klappen, een sportstuurwiel en een digitaal scherm plus een heads-up display. De sportstoelen maken het interieur af en achterin is naast sportiviteit ook luxe een belangrijk doel geweest. De twee stoelen kunnen ook worden vervangen voor een zitbank met drie zitplaatsen.
Duidelijk is dat Lotus fors geïnvesteerd heeft in IT-innovaties. Zo is er een zwaar operating system, de Lotus Hyper OS, geïnstalleerd. Een belangrijk onderdeel is de ‘Unreal Engine’-techniek afkomstig uit de videogame-industrie. Met deze techniek zet de fabrikant de volgende stap richting het gebruik van de 3D-presentatiemiddelen. Twee zware processoren zijn aangebracht. En dat is hard nodig omdat alle IT-innovaties zware leunen op de beschikbare computercapaciteit. Ook andere technologische voorzieningen zijn ruim aanwezig, zoals het interieur dat voorzien is van draadloos opladen van smartphones, elektrisch verstelbare voorstoelen en automatische klimaatregeling, een infotainmentsysteem voor Apple CarPlay en Android Auto, een premium audiosysteem met maar liefst 15 luidsprekers en een 15,1-inch volledig High-Definition OLED-scherm in het midden. De Eletre is uitgerust met een autonome rij-functie. Onderdeel daarvan is het LIDAR-systeem. Deze scant 200 meter rond de auto in elke richting en genereert een 3d-kaart van de omgeving, zelfs als het donker is of bij slecht weer.
De SUV wordt dus in drie afzonderlijke versies opgeleverd, nl. de Eletre, Eletre S en Eletre R. De Eletre en de Eletre S hebben één elektrische aandrijflijn en de Eletre R twee. Dit zie je ook terug in de prestaties van de modellen die we hier voor je op een rij hebben gezet:
Vermogen | Topsnelheid | Acceleratie 0-100 | Bereik | |
---|---|---|---|---|
Eletre | 450 kW | 250 km/uur | 4,5s | 600 km |
Eletre S | 450 kW | 250 km/uur | 4,5s | 600 km |
Eletre R | 675 kW | 260 km/uur | 2,95s | 500 km |
Dat de auto niet goedkoop zal zijn staat wel vast. Wat de bijzonder Eletre dan wel mag gaan kosten is nog niet helemaal duidelijk. Naar verwachting zal de adviesprijs van het instapmodel net onder de ton blijven. Om vervolgens met rasse schreden richting de EUR 120.000 te gaan. De auto zal gebouwd gaan worden in China en de eerste exemplaren moeten volgend jaar op de weg verschijnen.