Voor sommigen is een auto simpelweg een vervoersmiddel. Een object om je van A naar B te brengen. Een ander koestert een auto alsof het een kind is. In die laatste categorie kiest men vaak voor sportieve coupés en sportwagens. Gaaf, maar wel onpraktisch wanneer je toch de zomervakantie wil gebruiken om met het hele gezin naar het zonnige zuiden te trekken. Voor deze personen zijn er retesnelle sedans en limousines. En vierdeurs coupes, ofziets. Enfin, hier is zo'n bloedsnelle Mercedes AMG met 843 pk!
Had dit ding nou gewoon de '64' genoemd, of iets dergelijks. Goed, de naam is dus niet echt om over naar huis te schrijven, maar een bijzondere wagen is het wel. De GT 63S E, zo korten we het maar even af, is namelijk een plug-in hybride sportwagen. Mocht een reguliere AMG je toch net iets te min zijn kun je altijd opteren voor de snelle S uitvoering. En daar kun je nu nog een trede overheen. Met het E Performance label brengt Mercedes elektrificatie naar de AMG modellen. Dat resulteert in bizarre vermogens. Deze krachtp[atser heeft namelijk de beschikking over de welbekende 4.0 V8 plus een elektromotor. Goed voor 843 pk en 1.400 Nm koppel. Ja echt. In slechts 2,9 seconden tikt de snelheidsmeter de 100 km/u aan. Trap je verder door dan weet de gezinsbak de 316 km/u te bereiken.
Het bloedsnelle apparaat is uitgerust met een elektromotor op de achteras. Deze is zelfstandig al goed voor 204 pk. Dat maakt de auto direct een vierwiel aangedreven auto. Wat ook wel zo handig is met deze cijfers. Hartstikke mooi natuurlijk, dat snel rijden in een rechte lijn maar kan de auto ook volledig elektrisch rijden? Volgens Mercedes moet het kunnen. Al valt de actieradius flink tegen. Natuurlijk is een dergelijke auto niet bepaald gericht op duurzaamheid maar een range van 12 kilometer is simpelweg teleurstellend. En dit betreft de opgave van Mercedes. Halveer het gerust voor het realistische bereik. Het opladen van de 6,1 kWh accu aan de laadpaal gaat maximaal op 3,7 kW. Verder komt de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance met alle nieuwigheden van de facelift. Zoals het nieuwe AMG Ride Control onderstel. Wanneer de auto op de markt komt en wat deze gaat kosten is nog niet bekend.