Blog Layout

17 februari 2022

Mercedes-Benz lanceert de modellen EQE 43 AMG en EQE 53 AMG

Sinds jaar en dag kennen we Mercedes-AMG van de sportieve nakomelingen op de reguliere Mercedes-modellen. Het recept is vaak als volgt: monteer een bijzonder grote motor, bij voorkeur een V8 en voorzie de auto van een dikke bodykit en riante uitrusting. Voila! Met de komst van steeds meer elektrische modellen staat Mercedes-AMG voor een uitdaging. Het luide uitlaatgeluid valt namelijk weg. Daarvoor in de plaats komen extreme acceleratietijden. Kunnen de nieuwe elektrische AMG's overtuigen? We nemen een kijkje bij de twee nieuwe modellen EQE 43 AMG en de EQE 53 AMG.

EQE 43 AMG

In september trok Mercedes-AMG de doeken van de eerste volledig elektrische AMG. Dit was de EQS 53 AMG. Ook de EQE kennen we al een tijdje. Vandaag komen daar twee AMG varianten bij. De EQE 43 AMG en EQE 53 AMG. Allereerst de '43' Voluit krijgt deze de benaming Mercedes-AMG EQE 43 AMG 4MATIC. Binnen het submerk zal de 43 AMG de instapper zijn. De sportieve EQE krijgt een elektromotor op de voor- en achteras in combinatie met variabele vierwielaandrijving. Ondanks dat het de instapper betreft valt er weinig te klagen. Standaard krijg je de beschikking over 476 pk en 858 Nm koppel. Daarmee is een sprint van 0-100 km/u mogelijk binnen 4,2 seconden en is de koek pas op bij 210 km/u. Wat betreft de actieradius dekt Mercedes zichzelf in door een WLTP range van 462 tot 533 kilometer. Dit alles is mogelijk dankzij een 90,6 kWh groot accupakket.

Mercedes-Benz EQE 43 AMG zijaanzicht

EQE 53 AMG

De overtreffende trap is de Mercedes-AMG EQE 53 AMG 4MATIC+. Hoewel dit het topmodel betreft zien we het meer als het 'voorlopige' topmodel. We kennen natuurlijk allemaal de 63 AMG versies van verschillende Mercedes modellen. Een EQE 63 AMG is daarom niet ondenkbaar. De EQE 53 AMG voorziet in 626 pk en 950 Nm koppel. Daarmee is standaard een sprint van 0 tot 100 km/u in 3,5 seconden mogelijk en is het over met de pret bij 22 km/u. 


Tenminste, dat is als je het optionele AMG DYNAMIC PLUS pakket niet hebt aangevinkt. Doe je dat wel dan krijgt de 53 AMG 687pk en 1000 Nm koppel. De sprinttijd zal worden verkort naar 3,3 seconden en de topsnelheid komt uit op 240 km/u. De EQE 53 AMG krijgt dezelfde 90,6 kWh accu als zijn mildere broertje. De range komt volgens de WTLP uit op 444 tot 518 kilometer.

Opladen Mercedes-AMG EQE

Dan over het opladen. In beide gevallen is het opladen aan een reguliere laadpaal als snelladen bij een DC-station mogelijk. Opladen aan een laadpaal kan met een maximaal laadvermogen of optioneel met 22 kW. Ook op het gebied van snelladen staat de EQE zijn mannetje. Er kan een maximaal laadvermogen van 170 kW worden bereikt. Hiermee kan in 15 minuten zo'n 180 kilometer worden bijgeladen. 

Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen
Share by: