In 2009 verscheen Nissan op de markt met een volledig elektrische auto. Met recht kunnen we het een pionier noemen. De Leaf is sinds die tijd in productie en heeft een grote bijdrage geleverd aan de acceptatie van de elektrische auto. Binnenkort, dat wil zeggen binnen enkele jaren, is het
tijd om afscheid te nemen van de eerste elektrische auto van het merk.
De naam Leaf was een afkorting voor Leading Environmentally friendly Affordable Family car. De elektrische auto had zijn voor- en nadelen. Een van de redenen dat Nissan de Leaf als een succesnummer kan beschouwen is het feit dat de auto redelijk betaalbaar was. Sinds de introductie heeft de Leaf de nodige facelifts ondergaan waarbij niet alleen het uiterlijk een makeover kreeg maar ook flink werd gesleuteld aan de techniek. Daardoor was de Leaf best een aantrekkelijke optie, zeker de Leaf van de tweede generatie. De techniek staat echter niet stil. De laadtijden worden korter en de actieradius neemt fors toe. Voor Nissan een reden om de stekker te trekken uit de huidige populaire Leaf. Dat er een nieuwe generatie Leaf op de markt gaat komen is uiterst onzeker. Volgens Automotive News zal een gelijkwaardige auto in hetzelfde segment en prijsklasse terugkeren maar is het gebruik van de naam Leaf nog niet zeker. Een schouderklopje is zeker op zijn plaats. Nissan wist maar liefst 570.000 exemplaren te slijten. Daarvan werden ruim 14.000 exemplaren voorzien van Nederlandse platen. Helemaal gestopt is de productie vooralsnog niet maar dit zal niet lang meer duren. Nissan ziet de aantallen flink teruglopen en de elektrische Ariya staat klaar om van de band te rollen.