De 100ste editie van de “Autosalon van Brussel” gaat vrijdag as. van start en loopt door tot en met 22 januari. De autosalon kan je voor de elektrische rijders ook een smulpaleis noemen. De belangstelling voor de elektrische auto neemt steeds meer de overhand. Alle EV-fabrikanten zijn aanwezig. Niet alleen de gloednieuwe modellen worden getoond, maar er is ook veel te zien op gebied van innovatie en techniek en op gebied van infotainment en software voor besturing, rijhulp- en verkeersveiligheidsystemen. De komende dagen werpen we regelmatig een blik op de autobeurs. Te beginnen met Peugeot. Alle elektrische modellen worden aan het grote publiek getoond. Deze show vormt voor Peugeot de aftrap van hun technologisch offensief. Ook Peugeot heeft de ambitie om het leidende merk voor volledig elektrische modellen te worden.
De klant heeft steeds meer te kiezen en dat is goed nieuws. Met de nieuwe 408 draagt Peugeot zijn steentje bij. De Peugeot 408 is een aanwinst voor het segment van de compacte middenklasse (C-segment). De nieuwe 408 heeft een verbeterde ergonomie en kwaliteit. Het nieuwe i-Connect infotainmentsysteem toont dat Peugeot ook op technologisch gebied een volgende stap heeft gemaakt.
Van de 408 bestaan twee plug-in hybride versies met respectievelijk 180 en 225 pk sterke elektromotoren, gecombineerd met een 130 pk sterke driecilinder 1.2 benzinemotor. Alle versies hebben een 8-traps automatische transmissie. Peugeot geeft aan later nog met een volledige elektrische versie te komen. De Li-ion accu van beide plug-in hybrides heeft een capaciteit van 12,4kWh en een vermogen van 102kW. Laden kan op 2 snelheden: standaard met 3,7 kW en als optie met 7,4 kW.
Het vermogen van de PEUGEOT e-208 GT is met 15% toegenomen doordat men de motor van de nieuwe e-308 heeft overgenomen. Het maximale vermogen is daarmee van 136 pk gegaan naar 156 pk. Ook wat betreft de efficiency heeft de Peugeot e-208 GT een stap gemaakt door het energieverbruik terug te brengen tot slechts 14,6 kW/u, waarmee het bereik met 38 km is gestegen naar 398 km.
De stationwagen van PEUGEOT 308 SW wordt naast de elektrische motoren ook nog geleverd met benzine en dieselmotoren. De elektrische krachtbron van de Peugeot 308 SW is een HYBRID 225 e-EAT8 of een HYBRID 180 e-EAT8. De 225 e-EAT8 is een combinatie van 180 pk benzinemotor gecombineerd met een 110 pk elektromotor. De 180 e-EAT8 heeft een 150 pk benzinemotor gecombineerd met eveneens een 110 pk elektromotor. De EAT8 staat voor een 8-traps automatische transmissie. Het accupakket van 12,4 kWh zorgt voor een bereik van 60 km. Later dit jaar komt de 308 SW ook als volledig elektrische auto op de markt.
Ook dit model wordt nog geleverd met benzine, diesel en elektrische motoren. De Peugeot 3008 SUV PHEV is leverbaar als Hybrid en Hybrid4. Deze bestaan uit: een benzinemotor van 180 pk (hubrid) of van 200 pk (hybrid4). Zowel de Hybrid als Hybrid4 bieden een 81kW sterke elektromotor op de voorwielen. De Hybrid4 is ook nog voorzien van een 83 kW sterke elektromotor op de achteras. In elektrische modus brengt de 3008 SUV PHEV jou 59 kilometer verderop.