Het sportwagenmerk uit Stuttgart Porsche boekt flinke successen met hun elektrische auto's. Na een reeks Plug-In Hybride modellen weet ook de elektrische Porsche Taycan en diens stationwagenbroertje, de Taycan Cross Turismo flink wat kopers over de streep te trekken. En dat is ook niet zo gek. Naast een behoorlijke actieradius blinkt de Taycan uit in het snelladen van de accu. Maar volgens Porsche kan het nog sneller.
Met high-performance batterijen moet het opladen van de accu lukken binnen 15 minuten.
Hoewel het ene na het andere bedrijf met de belofte voor accu's die enorm snel kunnen laden komt is het nog altijd meer beloftes dan werkelijkheid. Toch valt er bij het merk weinig te klagen over de laadsnelheid van de EV's. De Taycan is in staat om binnen slechts 21 minuten de accu van 5 tot 80% te laden. Vervolgens is een actieradius van rond de 400 kilometer prima mogelijk. Toch is voorop lopen in deze wereld van elektrische mobiliteit een groot goed. Neem alleen al het merk Tesla als voorbeeld. Wees onderscheidend en men boekt succes. Dit zal Porsche ook gedacht hebben. Het Duitse autofabrikant is namelijk een joint venture aangegaan met Custom Cells GmbH. Dit bedrijf is gespecialiseerd in lithium-ion batterijen. Door de samenwerking zou Porsche miljoenen hebben geïnvesteerd in het opzetten van een een bedrijf wat de naam Cellforce moet gaan dragen. Naar verluid zou Porsche een belang van 83,75% in dit bedrijf hebben genomen. Niet geheel verassend gaat het bedrijf zich richten op het ontwikkelen van high performance batterijen. Oliver Blume, de topman van Porsche weet zelfs te melden dat de accu's in staat zullen zijn om binnen 15 minuten op te laden.
Porsche pakt het geheel uiterst serieus aan. Met een nieuwe fabriek net buiten Stuttgart moet Cellforce straks 1.000 sportauto's per jaar kunnen voorzien van de nieuwe accu's. Begin 2024 zal de productie van de eerste batterijen starten. Uiteraard brengt de productie de nodige voordelen met zich mee. Porsche is nu niet langer afhankelijk van derde partijen en kan eventueel complete batterijpakketten verkopen aan andere merken.