Onlangs kwam Mazda met een upgrade van de Mazda MX-30
de proppen. De verwachtingen waren hoog gespannen, want er viel wel wat te verbeteren aan de vorige versie. Vooral op de technische prestaties viel de elektrische crossover behoorlijk tegen. Een goed voorbeeld was de belabberde range en de beroerde laadtijden. Helaas bleek de facelift slechts een minimale verbetering. De actieradius van 200 kilometer bleef behouden. Laden aan de snellader gaat iets sneller maar is nog steeds niet om over naar huis te schrijven.
Gaat de prijs van de vernieuwde Mazda MX-30 dan het verschil maken? Wat kost het na deze upgrade?
Eerst nog even de feiten van de vorige versie. De stoere cross-over is voorzien van een 35,5 kWh accupakket. Dankzij dit kleine accupakket haalt de MX-30 slechts 200 kilometer op een enkele lading. Even snel opladen zit er ook niet echt in. Het snellaadvermogen betreft slechts 37 kW voor de facelift. Na de upgrade steeg dit naar 50 kW. Ook is er een 3-fasen lader van 11 kW aan boord. Verder is er dus weinig veranderd. Zelfs de gekke halve deurtjes achterin zijn gebleven.
Ondanks dat er geen baanbrekende wijzigingen hebben plaatsgevonden heeft Mazda wel de moeite genomen om het leveringsgamma te herzien. De instapper krijgt de naam MX-30 Prime-line en heeft een vanafprijs van 34.990 euro. Helaas, ook de Mazda MX-30 heeft last van inflatie. Wel krijg je voor dit bedrag net even meer dan voorheen. Standaard ontvang je LED-koplampen en achterlichten, 18 inch lichtmetalen velgen en de nodige assistentiesystemen. Een trede hoger staat de MX-30 Exclusive-line. Bovenop de eerder genoemde uitrusting ontvang je koplampsproeiers, elektrisch verstelbare-, verwarmbare- en inklapbare buitenspiegels, stoel- en stuurverwarming, een middenarmsteun en keyless entry. De Exclusive-line mag mee voor 36.990 euro.
De Exclusive-line is iets minder exclusief dan je zou denken. Het kan namelijk nog wat luxer. Met de Advantage bijvoorbeeld. Deze is te verkrijgen vanaf 36.790 euro en heeft onder meer privacy-glass, een in Satin Silver afgewerkte C-stijl, een automatische dimmende en frameloze binnenspiegel, kurkafwerking in het interieur, een geheugenfunctie voor de buitenspiegels en een head-up display. De topuitvoering betreft de Mazda MX-30 Makoto. Met een vanafprijs van 37.990 euro direct de duurste van het stel. In dit geval krijg je de nodige afwerking in unieke materialen.
Kunnen we daarmee de vraag beantwoorden of de Mazda MX-30 nu wel het overwegen waard is als elektrische auto? Dat ligt maar net aan je wensen. Wil je een ruime en unieke elektrische crossover voor in- en rond de stad? Dan is de auto het overwegen waard. Maak je de nodige kilometers? Loop dan met een grote boog om de auto heen.