De Renault 5 is een icoon. De populaire Franse hatchback zal binnenkort opnieuw in de prijslijsten verschijnen als volledig elektrische auto. Omdat de Renault 5 dit jaar zijn vijftigste kaarsje uit mag blazen vond het automerk het de hoogste tijd voor een feestje. Dat vieren ze met de bijzondere
Renault 5 restomod. De Franse automaker heeft altijd al gespeeld met de gedachte een nieuwe Renault 5 uit te brengen. Een
prototype van de 5 werd al eens getoond. Nu het daadwerkelijk gaat gebeuren gaan wordt de strijd aangegaan met de
Peugeot e-208 en
Opel e-Corsa. Maak kennis met de Renault 5 Diamond!
De basis voor het bijzondere project is, hoe kan het ook anders, de Renault 5. De basisvormen en karakteristieke lijnen van de auto die in 1972 op de markt verscheen zijn nog duidelijk herkenbaar maar de auto heeft een volledige metamorfose ondergaan. Allereerst is de aandrijflijn vervangen voor een elektrische aandrijflijn. Dit heeft alles te maken met de aankomende Renault 5 die eveneens enkel als EV op de markt zal verschijnen.
Daar stop het niet. Renault werkte samen met de Franse ontwerper Pierre Gonalons om dit iconische model opnieuw uit te vinden. Deze interieurontwerper wist wel raad met de compacte hatchback. De carrosseriekleur bestaat uit drie laklagen, gemaakt van goudkleurige pigmenten op een roze basis. De laklaag is afgewerkt met een matte vernis. Verder is het exterieur ontdaan van alle gebruikelijke aanhangsels en zijn de koplampen voorzien van een edelstenen-look.
In het interieur zien we de creativiteit van de ontwerper pas echt terug. De elektrische Renault 5 Diamond is voorzien van spiraalvormig stuur. Dit bijzondere stuurwiel en de opbergruimte zijn gemaakt van gerecycled marmer, waarbij gebruik is gemaakt van het Franse marmer ‘Grand Antique d’Aubert’ dat buisvormig is bewerkt, waardoor het lichter en kneedbaar is. Een andere moderne touch vinden we terug in de vorm van een smartphone-houder in het dashboard. Volgens de Franse autofabrikant is het interieur een uitwerking van vakwerk door verschillende ambachtslieden. Verdere technologie is te vinden in de vorm van een vingerafdrukscanner om de portieren te ontgrendelen. De deurhandgrepen zijn overigens, evenals de bedieningen van de elektrische ramen en de versnellingspook verguld in lichtgoud en vervaardigd uit roestvrije en duurzame materialen.
Waarom zou je tegenwoordig als autofabrikant nog daadwerkelijk auto's verkopen in tijden van NFT's? Juist, dat doe je niet. Voor wie nog niet bekend is met Non-fungible Tokens (NFT), dit betreft een digitaal item in een blockchain die veelal enkel als online product bestaat. Waarom je het zou kopen? Geen idee. Toch kun je de Renault 5 Diamant binnenkort als NFT bezitten. Gelukkig zal de one-off voor de liefhebber van fysieke producten ook daadwerkelijk op een veilig worden aangeboden, naast zijn digital-twin in de vorm van een NFT. De opbrengst van de verkoop gaat naar Give Me 5, het nieuwe project rond maatschappelijke verantwoordelijkheid voor de jongere generaties via sport en muziek.