Waar Pagani voorlopig een elektrische hypercar laat afweten is Rimac volop in de weer om de elektrische hypercar Nevera productieklaar te maken. En dat is gelukt!
De eerste elektrisch, 1948pk sterke, Rimac Nevera is geproduceerd!
Het lijkt een eeuwigheid geleden dat Bugatti de magische grens van 1.000 pk voor een straatauto wist te doorbreken. De komst van de elektrische auto opent een deur naar een nieuwe nichemarkt. Die van elektrische hypercars welteverstaan. Slechts drie jaar geleden werd de een na de andere elektrische hypercar onthuld. Destijds moesten we de fabrikanten, waarvan het overgrote deel uit nieuwkomers bestond, op hun blauwe ogen geloven dat de auto's ooit het productiestadium zouden bereiken. Die dag is toch echt aangebroken. Tenminste voor Rimac. De Nevera, die in 2019 als C-TWO moet de strijd aan gaan met de Pininfarina Battista, Lotus Evija en de Tesla Roadster, als deze ooit het levenslicht zal zien. De eerste Rimac Nevera heeft inmiddels de Kroatische fabriekspoorten verlaten. Volgens het merk was dat niet zonder de auto eerst uitvoering te testen. We zagen de auto daarom al eerder in de meest barre omstandigheden. Volgens Rimac heeft het 1,6 miljoen uren aan testen gekost. Daarbij zijn ook de nodige auto's verloren gegaan aan crashtesten.
De Rimac Nevera is een heerlijk recept. Volledig elektrisch, strakke lijnen en een flinke bak vermogen. Een perfecte combinatie voor een middagje plezier. Met zijn accu van 120 kWh (netto 107 kWh) haalt ie een afstand van 550 km (WLTP). De hypercar heeft een gezonde 1.914 pk en sprint in 1,9 seconden van 0 naar 100. Zijn topsnelheid ligt boven de 400 km/uur! Zeker met dergelijke vermogens moet de auto aan alle veiligheidseisen voldoen. En hoe test je dat? Juist, met een crashtest. Zeer binnenkort vind de Nevera haar Waterloo bij een crashtest. Om een waardig afscheid te geven aan de auto vond Mate Rimac, CEO van het merk, het een goed idee om de offroad capaciteiten van de hypercar eens onder de loep te nemen. Op een stuk grond waar de nieuwe fabriek van Rimac gaat verschijnen ging Mate Rimac los met zijn creatie.
Dat de oersterke Rimac Nevera geen auto voor de gewone man zou worden was inmiddels wel duidelijk. De kans is daarom niet erg groot dat je er snel eentje op de weg zult spotten. Rimac mikt zelf op ongeveer 50 exemplaren per jaar. Een ambitieus doel aangezien het met een prijskaartje van ruim twee miljoen euro plus belastingen beslist geen koopje is. Toch weet het Kroatische merk trots te melden dat alle exemplaren die dit jaar gebouwd zullen worden reeds verkocht zijn. Anders dan je misschien zou verwachten heeft het eerste exemplaar, voorzien van de kleur Callisto Green, niet het serienummer 001 maar 000. Stiekem is de auto daarmee dus geen klantenauto en eigenlijk al wat eerder klaar dan Rimac doet geloven. De Nevera heeft namelijk deel genomen aan Festival of Speed 2022.