De afgelopen jaren is de autowereld flink op de schop gegaan. Mede door de nodige dieselschandalen werd groots ingezet op elektrisch rijden, met als gevolg dat het aantal elektrische auto's in Europa in rap tempo is gestegen. Naast de volledig elektrische auto is ook de Plug-in Hybride nog altijd een populaire keuze. Het beste van twee werelden. Een bijkomend voordeel is dat de auto's relatief voordelig zijn dankzij de, op papier, lage uitstoot. Het levende bewijs is de recent onthulde Mercedes AMG GT 63 S E Performance. De auto-met-te-lange-naam is met een elektromotor stukken voordeliger dan zijn broertje met alleen de ronkende V8. Reden te meer om die laatste uit de prijslijsten te halen. Ondanks dat de sportieve AMG 12 kilometer elektrisch kan rijden is het allesbehalve een schone auto. Daarom horen we nu in de wandelgangen over een mogelijke wijziging in de emissietest voor PHEV's.
Volgens persbureau Reuters is de Europese Unie namelijk van plan een andere testmethode op te stellen om de uitstoot van plug-in hybrides te bepalen. Al enige tijd luidt er namelijk kritiek op dat plug-in hybrides in de praktijk in sommige gevallen tot wel vier keer zoveel uitstoten als op papier. De nieuwe testmethode kan gebruik gaan maken van de verbruiksmeters in de boordcomputers van auto's. Het verbruik in de praktijk dus. Volgens insiders moet de test vanaf 2025 worden ingezet. Daarvoor zou reeds een amendement aan de Euro-6-emissienorm op tafel liggen. Branchevereniging ACEA meldt tegenover Reuters dat men al wel gaat beginnen met het verzamelen van data uit de praktijk. Hoewel de nieuwe testmethode moet gaan zorgen voor een realistischer beeld van het verbruik en de daadwerkelijke kilometers die volledig elektrisch kunnen worden afgelegd kan het ook voor nadelen zorgen. De uitstoot kan negatiever uitvallen waardoor de verbruikscijfers op papier minder gunstig zijn. Dit heeft zijn uitwerking op het imago van de sector, de prijs van de auto en de bijbehorende CO2-taks in de vorm van BPM.
Leestip: hoe werkt de WLTP-meetmethode?