Welke subsidies voor de elektrische auto blijven in 2025 nog over?
Langzaam maar zeker worden de subsidies voor duurzame mobiliteit gestopt. Het heeft de EV-industrie goed op gang geholpen en Nederland internationaal een vooraanstaande positie verschaft. Goed voorbeeld is de laadinfrastructuur waar Nederland internationaal mede voorop loopt.
Helaas neemt het huidige kabinet de klimaatverandering minder serieus en maakt het andere keuzes. Korte termijn besparingen brengen geld in het laatje. Lange termijn investeringen, die wat het klimaat betreft een veelvoud zullen zijn van nu, schuift men het liefst door naar de volgende generatie. Lopende regelingen worden versneld afgebouwd. Gevolg is dat we een pas op de pas maken met duurzame mobiliteit. De
plannen van het kabinet zorgt opnieuw voor minder vertrouwen
in de overheid. De impact hiervan bij een grotere uitgave zoals de aanschaf van een auto moet niet worden onderschat.
Met ingang van het volgende jaar zien we een aantal belangrijke veranderingen.
We maken de balans op ten aanzien van de subsidies en regelingen in 2025 voor particulier en zakelijk gebruik.
Subsidies elektrisch rijden particulier
- Subsidie aanschaf nieuw en occasion
- BPM-regeling
- Vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB)
- Laadpaal Vereniging van eigenaren
Subsidies elektrisch rijden zakelijk
- Bijtellingsregeling nieuwe auto
- Bijtellingsregeling elektrische occasion
- Subsidies en regelingen elektrische bedrijfswagens
- Zero-emissie zones
Subsidies elektrisch rijden particulier
Subsidie aanschaf EV nieuw of tweedehands
Deze subsidie, ook wel de SEPP genoemd, was het afgelopen jaar 2024 nog goed voor een subsidie van € 2.950 op een nieuwe resp. € 2.000 voor een occasion. Deze maatregel heeft er voor gezorgd dat Nederland voorop loopt met elektrisch rijden. Per 1 januari 2025 is de regeling afgeschaft.
BPM-regeling
Ook deze regeling kon het verschil maken bij de aanschaf van een EV. Tot en met 2024 was er een vrijstelling op de BPM bij de aanschaf van een volledig elektrische auto. Helaas wordt de vrijstelling afgeschaft. De aanschafbelasting is een regeling die gebaseerd is op de CO2-uitstoot van de auto. In vergelijking met een ICE (auto met brandstofmotor) is de BPM wel veel lager. De BPM bestaat uit een basisbedrag en variabel een bedrag maal het aantal kilo’s uitstoot. Voor auto’s zonder uitstoot wordt alleen het vaste basisbedrag in rekening gebracht. Dus als je een elektrische auto hebt die per definitie geen CO2 uitstoot betaal je wel een basisbedrag van een belasting voor auto's die CO2 uitstoten. Voor 2025 is dat vaste tarief met 200 euro verhoogd naar € 667. De auto is en blijft een melkkoe, ook duurzame varianten. Hybrides, die wel uitstoot hebben, krijgen dus ook een hogere BPM. Het RDW houdt dat voor elk automodel bij volgens Europese rekenregels. Bij een autokeuring kunnen de CO2-uitstootgegevens worden opgevraagd.
Vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB)
We vallen in de herhaling want ook
de vrijstelling voor de MRB gaat er uit. Weliswaar is 2025 nog een overbruggingsjaar waar nog sprake is van een korting van 75%. Maar vanaf 2026 is de regeling volledig teneinde. De afbouw van de MRB is dubieus omdat een EV vanwege zijn accupakket zwaarder is en daarmee waarschijnlijk in een hogere gewichtsklasse terecht komt. De milieubewuste auto-eigenaar wordt dus extra belast. Hybride voertuigen hebben in 2025 voor de duur van 1 jaar nog een korting van 25%. In 2024 was dit nog 50%.
Subsidie laadpaal voor Vereniging van Eigenaren
Voor particulieren die behoren tot een Vereniging van Eigenaren bestaat er de mogelijkheid subsidie aan te vragen voor een gezamenlijke laadpaal op locatie. Dit loopt via de
SEEH-regeling, die loopt vooralsnog door loopt tot eind 2027.
Subsidies elektrisch rijden zakelijk
Bijtellingsregeling nieuwe EV
De bijtellingsregeling zit al jaren in een gestage afbouwregeling. Voor nieuwe auto’s is 2025 het laatste jaar dat de regeling loopt. Tot een bedrag van EUR 30.000 van de cataloguswaarde is de bijtelling 17% in plaats van het reguliere 22%. Vanaf 2026 is er geen verschil meer met de benzine- en dieselauto’s.
Bijtellingsregeling elektrische occasions
Nog even kort hoe de regeling voor tweedehandsjes werkt. De bijtelling geldt tot 60 maanden nadat de auto op kenteken is gezet. Helaas stopt ook deze regeling na 2025. Wanneer je bijvoorbeeld kiest voor een EV uit 2021, is de bijtelling van dat jaar (12%) ook in 2025 nog van toepassing. Koop je een EV uit 2023, dan kun je alleen nog in 2025 profiteren van de 16% bijtelling. In 2026 is de regeling volledig gestopt en betaal je ook voor elektrische occasions het volledige bijtellingstarief van 22%.
Subsidies en regelingen bedrijfswagens
Zowaar kunnen we nog een opsteker vermelden. Voor het eerst is de BPM-regeling ook van toepassing op het zakelijk gebruik, maar een uitzondering hierop geldt voor de
elektrische bedrijfswagens, waar de BPM-vrijstelling vooralsnog blijft bestaan. Of het ten goede komt aan de duurzame mobiliteit is maar de vraag want ondernemend Nederland heeft de laatste maanden van 2024 massaal bestelbusjes op kenteken laten zetten, waardoor er voorlopig weinig elektrische bedrijfswagen verkocht zullen worden, zo is de verwachting. De
MIA en VAMIL, fiscale stimuleringsregelingen om het milieu te dienen, blijven voorlopig wel bestaan, ook al treedt ook hier een versobering op. Als ondernemer zou je deze bijvoorbeeld in kunnen zetten bij een subsidieaanvraag voor een laadpaal. Ga naar de
RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) om te kijken wat er in 2025 specifiek mogelijk is.
Er is nog een subsidie die nog even doorgaat, hoewel ook weer niet voor onbepaalde tijd. Dit is de SEBA dat staat voor de Subsidieregeling voor Emissieloze Bedrijfsautoe is speciaal voor volledig elektrische bestelauto's en bedrijfsauto's voor voertuigcategorie N1 of N2 tot een maximum gewicht van 4.250 kg. In het kort luidt de SEBA als volgt:
- Voertuigcategorie N1: 12% van de netto catalogusprijs (exclusief btw, inclusief bpm plus opties aangebracht voor afgifte kenteken) tot een maximum van € 5.000 voor iedere bedrijfsauto.
- Voertuigcategorie N2 (maximum gewicht tot 4.250 kg): 12% van de verkoopprijs zonder btw zoals in de overeenkomst staat, met een maximum van € 5.000 voor iedere bedrijfsauto.
- Uitsluitend beschikbaar voor elektrische bestelauto's en bedrijfswagens.
Emissievrijze zones
door Mindert Westra
•
17 januari 2025
De Skoda Elroq kon wel eens een serieuze concurrentie zijn in het D-segment. Wat maakt de compact SUV zo bijzonder?
15 januari 2025
Hoe zorg je ervoor dat je ook anno 2025 goed voorbereid op reis kunt en veilig en zorgeloos kunt rijden?
door Mindert Westra
•
11 januari 2025
Update met het laatste nieuws over volledig elektrisch aangedreven campers van dit moment.
door Mindert Westra
•
9 januari 2025
De combinatie van een elektrische auto en de winterkou lijkt niet best. Met een aantal maatregelen is het toch wel goed te doen.
Lees meer artikelen