Toyota Motor Manufacturing Turkey wordt de eerste Europese fabriek van Toyota die plug-in hybride voertuigen en batterijen produceert. De nieuwe Toyota C-HR , zowel verkrijgbaar in hybride als plug-in hybride, zal worden geproduceerd bij Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT) in Sakarya. TMMT zal tevens de eerste Europese fabriek van Toyota zijn die uitgerust is met een batterijproductielijn.
Toyota heeft zijn commitment aan de CO2-beperkingen nooit onder stoelen of banken gestoken. Het feit dat de Japanse autofabrikant een vestiging opzet in Europa is daarvan een bevestiging. Ook de productie van de nieuwe plug-in hybride Toyota C-HR, voorzien van lokaal geassembleerde batterijen, toont dat Toyota de weg verder in slaat om de Europese doelstellingen richting een volledige CO2-reductie in 2035, te halen. Toyota heeft zichzelf tot doel gesteld in 2040 volledig koolstofneutraal te produceren. Helaas
laat Toyota nog altijd in het midden of het ooit over zal gaan naar volledig elektrische modellen.
Naast de productielijn voor de Toyota C-HR zal TMMT binnen haar fabriek een nieuwe assemblagelijn voor plug-in batterijen bouwen voor een jaarlijkse capaciteit van 75.000 eenheden. De assemblage van plug-in hybride batterijen start in december 2023. De oprichting van een assemblagelijn voor batterijen in TMMT is een volgende strategische zet van Toyota in de elektrische transformatie.
Het merk heeft tevens besloten wereldwijd een enorme investering te steken in de productie van batterijen. In totaal investeert het merk 730 miljard yen, omgerekend ongeveer 5,6 miljard euro, waarmee het de accuproductie opvoeren in de Verenigde Staten en Japan fors wil opvoeren. Ruim 2,5 miljard zal in de accufabriek in Amerikaanse staat North-Carolina worden gestoken. Die staat er op het moment nog niet maar Toyota heeft grootste plannen om de fabriek te realiseren. De resterende 3,1 miljard komt ten goede aan de productiefaciliteiten in Japan. Ook daar wil het merk de nodige fabrieken optuigen om te voldoen aan de groeiende vraag van elektrische auto's. Overigens spreekt Toyota over een investering in volledig elektrische auto's. De accu's die de fabrieken zullen verlaten zullen dus niet terug te vinden zijn in hybrides en plug-in hybrides. De eerste modellen die voorzien moeten zijn van de nieuwste accu's zullen in de periode tussen 2024 en 2026 van de band rollen.