Een elektrische occasion kopen wordt steeds aantrekkelijker. Door de flinke toename van het aantal EV's op de Nederlandse wegen neemt ook het aantal
2e hands elektrische auto's verder toe. En het aanbod blijft groeien.
Om een idee te geven wat er in de tweedehandse handel rond gaat volgen hier enkele voorbeelden van elektrische occasions met een wat groter bereik (situatie februari 2021).
Met de opkomst van elektrische auto's in Nederland, grofweg 10 jaar geleden, was het aanbod gering. Ook was de actieradius van die tijd niet bepaald om over naar huis te schrijven. De oudste modellen, zoals de Nissan Leaf en Mitsubishi i-Miev zijn inmiddels verkrijgbaar voor minder dan 10.000 euro. Prima voor het stadsverkeer maar wat als je net even meer wil? Wij zetten daarom de meest betaalbare elektrische auto's met een bereik van 200 kilometer of meer voor je op een rij.
De Nissan Leaf kan niet in dit lijstje ontbreken. De Leaf was en is een populaire optie onder de EV's. De elektrische hatchback is met verschillende accu's verkrijgbaar. De 30 kWh-versie is degene die je wil. Toegegeven, je moet je best doen om meer dan 200 kilometer te halen maar het is zeker niet onmogelijk. Nissan was zelf een stuk optimistischer en verkondigde een actieradius van 255 kilometer. De 30 kWh-versie was leverbaar vanaf 2015 tot begin 2018.
Afschrijving heeft zijn werk gedaan: de Nissan Leaf 30 kWh is namelijk tweedehands te vinden vanaf een schappelijke € 11.000,- inclusief btw.
De eigenzinnige Kia Soul EV kwam in 2014 op de markt. Ondanks de leeftijd oogt de Soul niet verouderd. Dat is mede te danken aan het huidige model met een vrijwel identiek design. Door de hoekige maatvoering is de elektrische Kia best ruim. Kia gaf een actieradius op van 235 km. Dit was vrij optimistisch. Bij een gemiddelde rijstijl is het realistisch om rond de 180 kilometer uit te komen. Toch lees je voldoende reviews van gebruikers die meer dan 200 kilometer op een lading weten te halen. En ook de laadsnelheid van de e-Soul mag er zijn. Prijzen beginnen bij zo'n € 12.000,- inclusief btw voor een model uit 2014 met iets meer dan een ton ervaring.
In 2016 trok Hyundai het doek van de volledig elektrische Ioniq. De opgegeven actieradius van zo'n 270 km bleek in de praktijk niet haalbaar. Maar met rustig rijden is 220 kilometer zeker te doen. Het ingetogen design trok veel aandacht onder het publiek. De Hyundai combineerde een accu van 30,5 kWh met prima laadtijden. Opladen aan de laadpaal nam zo'n 5 uur in beslag. Snelladen, met een maximaal vermogen van 69 kW duurde zo'n 20 minuten.
Prijzen in Nederland beginnen bij zo'n € 18.000,-. Voor dit geld krijg je een Ioniq met iets meer dan 100.000 kilometer, een bouwjaar 2017 en bij een Hyundai Dealer. Daarnaast kun je profiteren van de € 2.000,- subsidie voor particuliere aanschaf.
De eerste elektrische variant van de populaire Volkswagen Golf kwam al in 2014 op de markt. Echter, met een bereik van zo'n 130 kilometer was het bezoekje aan de schoonmoeder nog een tikkeltje spannender dan anders. In 2017 kwam VW met een verbeterde versie. Realistisch was een bereik van rond de 200 kilometer. Doe je echt je best dan zou 270 kilometer volgens Volkswagen toch echt haalbaar moeten zijn. Voor het opladen moet je genoegen nemen met een koffiepauze van ongeveer 5 uur. Snelladen is ook mogelijk. Binnen 35 minuten is de accu tot 80% geladen. Prijzen beginnen bij iets meer dan 19.000 euro voor jonge auto's met iets meer dan een ton ervaring.
De bijzondere BMW i3 maakte zijn opwachting in 0213. In de loop der jaren zijn er flink wat versies van de i3 op de markt gekomen, veelal met verschillende accu's. De 33 kWh versie kwam in 2016 op de markt. Deze occasions waren de eerste i3's met meer dan 200 kilometer actieradius in de praktijk. Op papier kon de i3 tot wel 300 kilometer ver komen. De praktijk wees op zo'n 250 kilomter onder normale omstandigheden. Niet slecht. De i3 oogt nog altijd modern dankzij het unieke uiterlijk. Daarnaast is het nog altijd een gewilde nieuwe elektrische auto. Vanaf net geen 20.000 euro staat er een fraaie i3 met weinig kilometers op jouw oprit. Let wel goed op of de eerste eigenaar de optie 'snelladen' heeft aangevinkt. Dit was namelijk niet standaard.