Blog Layout

1 april 2023

Vehicle-To-Load is een interessante laadtechniek

Onlangs trok Hyundai de doeken van de langverwachte Ioniq 5. Het merk maakte van de gelegenheid gebruik om de elektrische auto uit te rusten met de nieuwste technieken, waaronder de functie Vehicle-To-Load (V2L). Hyundai is niet de enige die deze functionaliteit toepast op nieuwe elektrische auto's, ook de nieuwe Kia EV6 heeft V2L. Wat is Vehicle-To-Load? En hoe werkt het?

Wat is Vehicle-To-Load (V2L)?

In een recente blog schreven we over Vehicle-To-Grid (V2G) techniek. Met deze techniek is het niet alleen mogelijk om een elektrische auto via een laadpaal op te laden maar ook om de accu van de EV te gebruiken om het elektriciteitsnet te stabiliseren. Daarbij zal opgeslagen energie terug geleverd worden aan het net. V2G maakt het mogelijk om overbelasting van het elektriciteitsnetwerk te voorkomen en tegelijkertijd efficiënt met stroom om te kunnen gaan.


Vehicle To Load, ofwel afgekort V2L, is in de basis vergelijkbaar met Vehicle To Grid-techniek. In plaats van de opgeslagen energie in de accu van de auto te gebruiken om het net te stabiliseren kan het worden gebruikt voor andere doeleinden. V2L is gericht voor het opladen van andere elektrische apparatuur, zoals een elektrische fiets, scooter, kampeeruitrusting, een laptop of zelfs een andere elektrische auto.

Hyundai Ioniq6 op laptop werken door vehicle to load

Hoe werkt Vehicle-To-Load?

De auto's die zijn uitgerust met V2L beschikken over speciale poorten. Je hoeft enkel de kabel aan te sluiten en de auto zal als oplader functioneren voor ieder ander apparaat. Zie het als een laadpaal of stopcontact op wielen. Bij de Hyundai Ioniq 5 zijn er zelfs meerdere V2L-poorten te vinden. De eerste oplaadpoort kun je vinden in de auto onder de achterbank. Om gebruik te maken van deze laadpoort zal de auto aangezet moeten worden. De poort is voornamelijk geschikt voor huishoudelijke apparatuur. Bijvoorbeeld het opladen van een laptop of een koelbox. De tweede V2L-laadpoort zit aan de buitenzijde. Voor deze poort is het niet nodig om de auto te starten. Deze poort kan daarom worden gebruikt voor het opladen van een elektrische fiets of een andere elektrische auto. Hoewel, een andere EV laden schiet natuurlijk niet echt op. Sowieso is het een aanrader om je te informeren over wat er wel en niet kan wat betreft het aansluiten van startkabels van en naar je elektrische auto.

Vehicle to load - hoe werkt het

Hoe snel gaat Vehicle-To-Load opladen?

In tegenstelling tot de reguliere AC- en DC laadpoort kent de V2L een laadvermogen beperking tot 3,7 kW (1-fase, 16A). Erg snel zal het opladen van grotere apparaten dan ook niet gaan. Zie de functionaliteit meer als bijkomstigheid om een fiets te kunnen laden of kleinere apparatuur. Een andere elektrische auto opladen is mogelijk maar zal gaat natuurlijk erg ten koste van de eigen actieradius. Wellicht dat toekomstige auto's worden voorzien van een hoger V2L-laadvermogen, al verwachten we dit niet snel. V2L kan immers nu al uitkomst bieden voor de alledaagse ritjes met een EV. Het is wederom een voorbeeld van een snel ontwikkelende markt. Alles rond duurzame mobiliteit staat slechts in de kinderschoenen. De komende jaren kunnen we nog mooie innovaties verwachten.

Deel het bericht

Een blauwe Cupra Tavascan rijdt over een weg op ruw terrein
door Mindert Westra 21 maart 2025
Cupra komt met een tweede elektrische auto Tavascan. Het nieuwe model betekent tevens een designlijn voor het merk.
Een geeloranje  Zeekr 7X staat op een ijzige ondergrond met besneeuwde bergen op de achtergrond
door Mindert Westra 27 februari 2025
In korte tijd komt Zeekr met zijn derde model op de West-Europese markt. Wat heeft de elektrische SUV ons te bieden?
Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Lees meer artikelen
Share by: