De warmtepomp is een veelbesproken product in de energietransitie. De meeste mensen denken dan aan de (hybride) warmtepomp aan huis om op het gebruik van gas te besparen. Dezelfde techniek van de warmtepomp aan huis zie je ook terug bij de elektrische auto. Bij de aanschaf van een nieuwe stekkerauto kan de warmtepomp vaak als optie worden meegenomen. Of het wordt al standaard geleverd.
Wat doet zo´n warmtepomp bij een elektrische auto? En wat zijn de voordelen?
Een warmtepomp haalt warmte uit de lucht. De verzamelde lucht wordt samengeperst en elektrisch verwarmd. Ook vangt het nog een klein beetje restwarmte van de accu. Dit concept om warmte te genereren werkt veel efficiënter dan dat de warmte rechtstreeks van de accu moet komen. Een mooie energiebesparing dus, want met de gewonnen stroom kunnen extra kilometers worden gemaakt.
Er is nog een ander voordeel en dat betreft het voorverwarmen van de accu. Elektrische auto's hebben een lager rijbereik bij koud weer. De batterij werkt duidelijk minder efficiënt bij koude temperaturen. Door de accu voor te verwarmen kan een deel van het verlies worden beperkt. De energiebesparing van een voorverwarmde accu is groter dan de energie die de warmtepomp vraagt om de accu te verwarmen. Daar komt bij dat de levensduur van de accu wordt verlengd wanneer de stroombron bij een optimale temperatuur kan functioneren.
Van de brandstofauto weten we dat de motor warm wordt. De meeste warmte van de motor wordt via de lucht afgevoerd. De restwarmte wordt gebruikt om het in de auto comfortabel warm te krijgen. De elektromotor van een elektrische auto heeft deze warmte niet en dus moet de gewenste warmte door een elektrische kachel worden geleverd, die vol op de accu trekt. En dat is nou net niet de bedoeling. De accu moet energie leveren om kilometers te maken. Hier is het de warmtepomp die hulp biedt.
Als gezegd bespaart de warmtepomp veel energie. In sommige gevallen kan een warmtepomp tot 25 tot 30% extra range leveren. Ook zorgt het voor een langere levensduur van de accu. Mooie voordelen dus. En toch is het geen eenvoudige rekensom om te kijken of het verstandig is een warmtepomp aan te schaffen. Het terugverdienen van de pomp gaat sneller wanneer er vaak en veel wordt gereden. Maar als je laadt vanaf eigen zonnepanelen is die besparing weer geringer dan wanneer je onderweg veel aan de snellader staat.
Als de warmtepomp niet standaard op de auto wordt geleverd kun je overwegen hem als extra optie te nemen. Een warmtepomp kost tegenwoordig toch al gauw rond de € 1000 - € 1200. De berekening of het wel kan of niet kun je het beste op eigen situatie toepassen. Een voorzichtige benadering zou zijn om 20% van je huidige energiekosten per jaar van je elektrische auto te nemen en dit bedrag te delen door de kosten van de warmtepomp. Maal 100%, dan weet je ongeveer hoeveel jaren je nodig hebt om de aanschaf terug te verdienen.
EV's die de mogelijkheid bieden van een warmtepomp zijn bijvoorbeeld Audi Q4 e-tron, Renault Megane E-Tech en de Volvo XC40 Recharge.